Conform het beleidsplan is loc 65 018 uit de actieve dienst genomen. Hoofddoel van de SSN blijft het rijden van stoomritten over de hoofdlijn. Voor de daarvoor benodigde stoomlocomotieven is het beleid dat er altijd twee stuks rijvaardig dienen te zijn, dit via een roulatiesysteem van machines uit de collectie van 5. Voor de komende jaren betekent dit dat loc 65 018 is afgelost door loc 23 023 en dat loc 01 1075 afgelost gaat worden door loc 41 05.
Meer is qua menskracht en financiën niet haalbaar. Rijden met drie machines zou kunnen, maar als dan een machine uitvalt of versleten is, dan is er geen vervanger. Uiteindelijk zouden we tot stilstand komen. Hierbij moet u ook beseffen dat we ook nog 10 rijtuigen moeten onderhouden en reviseren.
Voorlopig is er bij de SSN geen rijdende toekomst voor de 65 018 weggelegd. Na het leveren van de oververhitterset en de GSM-R unit zou de 65 018 in de rijtuigloods opgeslagen worden om ruimte te maken voor de vele grotere revisies die gaan plaats vinden. Echter weten we ook dat stilstand achteruitgang betekent. Hoe gaan we dit tegen en hoe kunnen we een unieke stoomlocomotief als de 65 018 op een waardige manier aan het publiek tonen?
Samen met de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) hebben wij daarover nagedacht. De SSN zal de 65 018 voor 10 jaren verhuren aan de VSM met een mogelijke verlenging van nog zo’n periode. Hiervoor betaalt de VSM huur aan de SSN en investeert de VSM in een oververhitterset voor de 65 018. De VSM zal dan de 65 018 inzetten op haar museumspoorlijn Apeldoorn – Dieren, waar zij met de beperkte snelheid van 40 km/h (ten opzichte van 85 km/h op de hoofdbaan) zich nog kan tonen aan het stoom liefhebbende publiek.
De SSN blijft eigenaar van de 65 018. En indien gewenst kan de 65 018 naar Rotterdam komen voor de stoomtreindagen. Ook kan de SSN, indien noodzakelijk, de 65 018 gebruiken voor opleidingen van personeel, als dit tijdens haar eigen ritten op de hoofdbaan niet mogelijk of erg problematisch is.
We zullen de 65 018 daarom niet uit het oog verliezen en weten dat ze bij de VSM goed verzorgd zal worden. We zien dit dan ook als een verdere uitbouw van de samenwerking tussen de VSM en de SSN. Zet de SSN haar in de toekomst weer in op de hoofdbaan? Wij hebben geen glazenbol. Maar zeg nooit nooit…
Technische gegevens:
UIC: | 90 84 00 65 018-4 |
Naam: | 65 018 |
Bedrijfsvaardig: | nee |
Type: | DB-Baureihe 65 |
Tractie: | stoom |
Asindeling: | 1’D2’h2t |
Bouwjaar: | 1955 |
Fabrikant: | Krauss-Maffei |
Fabrieksnummer: | 17897 |
Massa: | 107.6 T |
Lengte over buffers: | 15.475 m |
Drijfwiel diameter: | 1500 mm |
Maximum asdruk: | 16.90 T |
Cylinders: aantal: diameter x slaglengte: | 2: 570 mm x 660 mm |
Roosteroppervlak: | 2.67 m2 |
Verwarmend oppervlak: | 139.93 m2 |
Keteldruk: | 14.0 bar |
Vermogen: | … pki / 1072.5 kWi |
Maximum snelheid (v/a): | 85 / 85 km/h |
Voorraad water: | 14.0 m3 |
Voorraad kolen: | 4.8 T |
Levensloop: | … |