Begin 2010 kregen wij de mogelijkheid om vier rijtuigen van het type Bm 238 over te nemen. Deze rijtuigen zijn rond 1979 uit rijtuigen type Bm 232 omgebouwd en zijn dan ook nagenoeg gelijk aan het eerder genoemde Bm 232-rijtuig. Het meest opvallende verschil aan de buitenzijde is dat de rijtuigen van het type Bm 238 zijn uitgerust met de bekende draai-vouwdeuren. Hiermee werd de SSN uitgebreid met een stam relatief jonge rijtuigen uit de jaren vijftig/zestig, die goed past bij de stoomlocomotieven van de SSN.
Technische gegevens:
UIC: | 51 84 22 40 350-2 | 51 84 22 40 414-6 | 51 84 22 40 498-9 | 51 84 22 40 618-2 | 51 84 22 40 759-4 |
Naam: | n.v.t. | n.v.t. | medewerkersrijtuig | n.v.t. | n.v.t. |
Bedrijfsvaardig: | ja | ja | ja | ja | ja |
Functie: | 2e klas zitrijtuig | 2e klas zitrijtuig | 2e klas zitrijtuig | 2e klas zitrijtuig | 2e klas zitrijtuig |
Type: | Bm 238 | Bm 238 | Bm 232 | Bm 238 | Bm 238 |
Zitplaatsen: | 72 | 72 | 66 | 72 | 72 |
Asindeling: | 2’2′ | 2’2′ | 2’2′ | 2’2′ | 2’2′ |
Bouwjaar: | 1958 | 1959 | 1958 | 1959 | 1960 |
Fabrikant: | Orenstein & Koppel | MAN SE | Waggonfabrik Gebrüder Credé | Wegmann & Co. | MAN SE |
Fabrieksnummer: | 310011/17 | 144881 | … | 5124 | 145226 |
Massa: | … | … | 37 T | … | … |
Lengte over buffers: | 26.4 m | 26.4 m | 26.4 m | 26.4 m | 26.4 m |
Maximum asdruk: | … | … | … | … | … |
Maximum snelheid: | … | … | 140 km/h | … | … |