Ten slotte is de SSN in het bezit van een Mitropa-restauratierijtuig. Dit uit 1984 daterende rijtuig is afkomstig uit de voormalige DDR, waar het dienst deed in de treinen van de toenmalige Deutsche Reichsbahn. Het rijtuig was ondanks haar zeer jonge leeftijd na de ëënwording van Duitsland overcompleet en kon door de SSN in 1994…

Om de actieradius van onze stoomlocomotieven te vergroten is in 2015 per project waterwagen gestart en in 2017 afgerond. Door deze extra toevoeging aan onze trein kunnen we verder rijden voordat we water nemen. Technische gegevens: UIC: 01 84 22 53 065-1 40 84 95 41 166-7 40 84 95 91 049-4 40 84 98…

Begin 2010 kregen wij de mogelijkheid om vier rijtuigen van het type Bm 238 over te nemen. Deze rijtuigen zijn rond 1979 uit rijtuigen type Bm 232 omgebouwd en zijn dan ook nagenoeg gelijk aan het eerder genoemde Bm 232-rijtuig. Het meest opvallende verschil aan de buitenzijde is dat de rijtuigen van het type Bm…

Diesellocomotief C.4-03, in de volksmond Wanda genoemd, heeft vroeger dienst gedaan bij de hoogovens. De locomotief was oorspronkelijk voorzien van een automatische rangeerkoppeling waarmee het werk van de rangeerder/machinist kon worden verlicht. Deze is echter verwijderd, de kasten waarin het mechaniek was ondergebracht zijn nog wel duidelijk zichtbaar. De C.4-03 is een sterke en snel…

Technische gegevens: UIC: n.v.t. Naam: 8811 Bedrijfsvaardig: ja Type: Austerity 0-6-0ST Tractie: stoom Asindeling: Cn2t Bouwjaar: 1943 Fabrikant: Hudswell, Clarke and Company Limited Fabrieksnummer: 1737 Massa: 49 T Lengte over buffers: 9.254 m Drijfwiel diameter: … mm Maximum asdruk: … T Cylinders: aantal: diameter x slaglengte: …: … mm x … mm Roosteroppervlak: … m2…

Technische gegevens: UIC: n.v.t. Naam: 658 Bedrijfsvaardig: nee Type: … Tractie: diesel-elektrisch Asindeling: C Bouwjaar: 1957 Fabrikant: The English Electric Company Limited Fabrieksnummer: … Massa: 47 T Lengte over buffers: 9.068 m Maximum asdruk: … T Vermogen: … pki / 294.0 kWi Maximum snelheid (v/a): 30 / 30 km/h Levensloop: …

Conform het beleidsplan is loc 65 018 uit de actieve dienst genomen. Hoofddoel van de SSN blijft het rijden van stoomritten over de hoofdlijn. Voor de daarvoor benodigde stoomlocomotieven is het beleid dat er altijd twee stuks rijvaardig dienen te zijn, dit via een roulatiesysteem van machines uit de collectie van 5. Voor de komende…

Technische gegevens: UIC: 90 84 05 01 255-4 Naam: 50 1255 Bedrijfsvaardig: nee Type: DR-Baureihe 50 Tractie: stoom Asindeling: 1’Eh2 2’2′ Bouwjaar: 1941 Fabrikant: Arnold Jung Lokomotivfabrik Fabrieksnummer: 9283 Massa: 135 T Lengte over buffers: 22.94 m Drijfwiel diameter: 1400 mm Maximum asdruk: 20.20 T Cylinders: aantal: diameter x slaglengte: 2: 600 mm x 660…

De 1’D1′ locomotief van de serie 41 werd ontworpen voor het rijden van snelle goederentreinen, in het bijzonder vis-, fruit- en veetreinen. De locomotief verkreeg dan ook al snel de bijnaam ‘Ochsenlok’. Met een drijfwieldiameter van 1600 mm bereikt zij een maximumsnelheid van 90 km/h bij een vermogen van 1950 pk. Inzet Al snel bleek…

In de eerste jaren na 1945 bestond er in Duitsland een grote behoefte aan nieuw spoorwegmaterieel. In die jaren was de dieseltractie nog maar net in opkomst. Men vond deze tractievorm nog te onbetrouwbaar en een verdere elektrificatie van het spoorwegnet was vooralsnog te duur. Omdat er in de oorlog veel vooruitgang was geboekt bij…