In september was het eindelijk zover, de tender kon weer op zijn eigen wielen worden geplaatst. De draaistellen waar deze wielen in zitten, stonden al een tijdje gereed. Het wachten was op het gereedkomen van het laswerk aan de binnenkant van de tender. Pas hierna zou het laatste schilderwerk aan de onderkant van de tender gebeuren, anders zou het laswerk dit eraf branden. Het laswerk was gereed, maar toen moest onze 01 1075 gerepareerd worden waardoor de hefbokken de hele zomer bezet waren. Vlak voor het event “Terug naar Toen” is deze gereed gekomen, zodat er ruimte was om de tender van de 41er te heffen. Hefbokken plaatsen, tender omhoog, nooddraaistellen eronder uit, eigen draaistellen eronder en weer zakken. Het is passen en meten om de lummelbouten precies in de draaikommen van het draaistel te laten zakken. Toen dit was gelukt kon de tender op de steunpunten van de draaistellen gaan rusten. Er zijn geen afwijkingen geconstateerd in de oplegging en dus is de operatie succesvol afgerond! Nu kon de rolproef plaatsvinden, welke zonder problemen is volbracht. Restpuntjes waren nog het aansluiten van het remwerk tussen tender en draaistellen, en afmonteren van de verschillende olieleidingen. Al met al is de onderstelrevisie van de tender zo goed als klaar. Een kleine samenvatting van de gedane werkzaamheden:
Beide draaistellen van de tender zijn volledig gedemonteerd, gereinigd, gerepareerd, geschilderd en weer opgebouwd. De frames van de draaistellen zijn volledig kaal gestraald en met ultrasoon onderzoek gescand op scheuren. De kleine scheuren die hierbij zijn gevonden zijn uitgeslepen en door een extern lasbedrijf gelast. Veel zaken zijn gemeten en ook de veren zijn getest op hun veerkracht. Waar nodig zijn enkele vulplaten geplaatst. Ook de assen zijn ultrasoon onderzocht waarbij bleek dat deze in goede staat verkeren. Verder zijn alle rollagers geïnspecteerd en voorzien van nieuw vet. Eén rollager is hierbij vervangen vanwege een uitgebrokkeld rolletje. Bij het remwerk zijn enkele pennen en bussen vervangen. Ook zijn voorzieningen die de slag van het remwerk begrenzen weer aangebracht. Deze zaten er oorspronkelijk wel op maar bleken niet aanwezig te zijn bij demontage. Ook zijn er extra vilt-afdichtingen aangebracht om de draaispillen van de draaistellen ter bevordering van afdichting en smering. Onder de tender is het remwerk ook weer opgehangen. Nieuwe luchtreservoirs zijn geplaatst en aangesloten op het luchtcircuit. De smeeroliepotjes zijn opgehangen en verbonden met verscheidene te smeren plaatsen op de draaistellen. De leidingen zijn doorgeblazen en gegloeid zodat ze weer zacht zijn en niet snel scheuren. De remcomponenten zijn gedemonteerd en inwendig gereinigd. Verder zijn nieuwe baanruimers gemonteerd. Deze baanruimers hebben een aangepaste vorm zodat de ATB-spoelen hier gemonteerd kunnen worden.
Daarnaast zijn de tenderkastjes inwendig grondig gereinigd en waar nodig ontdaan van stookolieresten uit de DB-tijd. Zodoende kunnen deze ook weer een mooie verflaag krijgen. Aan de buitenkant vordert het zwarte schilderwerk gestaag, waardoor één kant al een prachtig aanzicht biedt. Desondanks moet er hier ook nog het één en ander aan schilderwerk gebeuren. Vervolgens moet de reeds inwendig gereinigde oliebak aangepakt worden; Naar verwachting zit daar weinig werk aan. Daarna kan de oliebak in de tender worden gehesen en kunnen alle kleinere onderdelen worden teruggeplaatst. Zo nadert de voltooiing van de tender met rasse schreden.