De ziekte COVID-19

We hebben het vaak over ‘corona’, maar officieel heet het virus SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome, coronavirus). Het coronavirus SARS-CoV-2 veroorzaakt de ziekte COVID-19. De klachten lijken in het begin vaak op een verkoudheid. Het ziekteverloop verschilt van mens tot mens. Sommige mensen worden niet of maar een beetje ziek van het virus. Andere mensen kunnen ernstig ziek worden en soms aan de gevolgen van de ziekte overlijden.

 

(For foreign visitors see below: stoomstichting.nl/coronavirus-covid-19/#international)

Het coronatoegangsbewijs

Om elkaar te beschermen en activiteiten veilig toe te staan heeft de rijksoverheid het coronatoegangsbewijs ontwikkeld. Met dit bewijs kunt u weer naar de horeca, concert en festival, bioscoop, theater en professionele sportwedstrijden. Ook voor een bezoek aan het museumstoomdepot of voor een rit met onze stoomtrein heeft u een coronatoegangsbewijs nodig. Dit bewijs maakt u met een negatieve testuitslag, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona. Heeft u geen coronatoegangsbewijs? Dan mag u ook uw registratiekaart coronavaccinatie of een registratie in uw vaccinatieboek laten zien. Hieronder leest u hoe u een coronatoegangsbewijs kunt maken:

  1. Download de CoronaCheck-app of ga naar CoronaCheck.nl

  2. Upload 1 van de volgende 3 bewijzen in de CoronaCheck-app:
    1. testbewijs
    2. vaccinatiebewijs
    3. herstelbewijs

  3. Bezoek
    U neemt uw coronatoegangsbewijs via de CoronaCheck-app of geprint op papier mee. Wij scannen bij binnenkomst de QR-code. En neem uw legitimatiebewijs mee (en die van eventuele kinderen). Uw gegevens worden vergeleken met de gegevens in het coronatoegangsbewijs.

Meer informatie

  • Heeft u geen DigiD of vind u het aanvragen van een coronatoegangsbewijs lastig? Bel dan de CoronaCheck helpdesk via 0800-1421 (gratis, maandag t/m zondag, 08.00 – 20.00 uur). Zorg ervoor dat u uw BSN en postcode (waarmee u staat ingeschreven bij de gemeente) bij de hand heeft. Dan krijgt u het bewijs per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit minimaal 5 werkdagen kan duren.

  • Voor testen voor toegang is geen DigiD nodig, wel een e-mailadres. Heeft u geen e-mailadres? Neem dan contact op met de Testen voor Toegang helpdesk via 088-777 08 09 (maandag t/m zondag van 08:00 tot 20:00).

  • Uitgebreide informatie hoe een coronatoegangsbewijs kan worden gemaakt met een test-, vaccinatie- of herstelbewijs staat op rijksoverheid.nl/coronabewijs-evenementen

  • Informatie over de CoronaCheck-app of CoronaCheck Scanner-app staat op www.coronacheck.nl of neem contact op met de CoronaCheck helpdesk: 0800-1421 (gratis, maandag t/m zondag, 08.00 – 20.00 uur). Of stuur een e-mail naar: helpdesk@coronacheck.nl

Veel plezier!

Let op: Kinderen onder de 13 jaar mogen zonder coronatoegangsbewijs naar binnen en hoeven dus ook niet getest te worden.

Hygiëneregels voor een veilig bezoek

Om de omgeving voor zowel bezoekers, reizigers en medewerkers veilig te houden verzoeken we u de basisregels zoveel mogelijk na te leven.

  • Was vaak en goed uw handen.
  • Geef elkaar de ruimte. 1,5 meter blijft een veilige afstand.
  • Blijf thuis bij klachten en laat u direct testen.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht (bijvoorbeeld raam open in de trein).

In het museumstoomdepot en in ieder rijtuig in de trein zijn toiletten beschikbaar en is desinfectiemiddel aanwezig waarmee uw uw handen kunt desinfecteren. De toiletten worden door onze medewerkers geregeld gereinigd.

Op het moment dat we het coronatoegangsbewijs controleren zorgt u ervoor dat u uw smartphone aan heeft staan met de CoronaCheck-app open. De Nederlandse QR-code moet zichtbaar zijn met daaronder een bewegend echtheidskenmerk. Als u een papieren bewijs heeft dan toont u de gedrukte QR-code of een volledig ingevulde registratiekaart of een opengevouwen vaccinatieboek. Daarnaast toont u ook een opengevouwen paspoort of identiteitskaart. Onze medewerkers hoeven uw smartphone of uw documenten niet aan te pakken of aan te raken.

Aanvullende regels op het station en in de trein

  • Volg op het station de regels op het station van NS op. Bekijk de maatregelen op https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-op-het-station.html.
  • Stap één voor één in en houdt afstand tot andere reizigers.
  • Loop alleen door de gangpaden wanneer u de trein binnenstapt of verlaat of wanneer u naar het toilet moet.
  • U mag in uw rijtuig bij het raam in het gangpad staan. Als iemand u wilt passeren maakt u wel het gangpad leeg en gaat u terug naar uw eigen zitplaats.

Problemen met het coronatoegangsbewijs?

Als de QR-code op uw smartphone niet opent, niet gescand kan worden of als er andere problemen mee zijn kunt u het volgende proberen.

  1. Controleer of de tijd op uw telefoon goed staat ingesteld. Zorg dat de datum en tijd op ‘automatisch instellen’ staan. Stel de tijdzone in op ‘Amsterdam’.
  2. Maak een internetverbinding. Schakel Wi-Fi of mobiele data in.
  3. Sluit de app volledig af en start opnieuw op. Laat daarna uw QR-code opnieuw scannen.
  4. Als bovenstaande opties niet werken kunt u de CoronaCheck helpdesk bellen via 0800-1421 (gratis, maandag t/m zondag, 08.00 – 20.00 uur).

Informatie over het herstelbewijs en Testen voor Toegang

Heeft u corona gehad? Dan kunt u van de positieve testuitslag van de GGD een herstelbewijs maken. Log in met DigiD om een testuitslag op te halen via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl.

Uw herstelbewijs wordt 11 dagen na de positieve testuitslag geldig en blijft tot 180 dagen na de positieve test geldig. U moet dan ook vrij zijn van klachten.

Wilt u zich laten testen om een coronatoegangsbewijs te maken? Maak een testafspraak via testenvoortoegang.nl. Kies voor een bezoek aan het museumstoomdepot als activiteittype ‘9 Overig’ en geef aan op welke dag en hoe laat u wilt komen. Rond de tijd naar boven af op hele kwartieren. Voor een rit kiest u als activiteittype ‘Evenement (b.v. festival)’ en geef de vertrektijd aan van het station waar u wilt opstappen. Rond de tijd naar boven af op hele kwartieren.

Als de test negatief is krijgt u een ophaalcode. Deze ophaalcode kunt u invoeren in de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl voor een papieren bewijs.

Heeft u geen e-mailadres, heeft u een vraag over het boeken van een afspraak of uw coronatoegangsbewijs? Kijk dan op testenvoortoegang.nl of neem contact op met de Testen voor Toegang helpdesk via 088-777 08 09. De Testen voor Toegang helpdesk is bereikbaar op maandag t/m zondag van 08:00 tot 20:00.

Information for foreign visitors

If you are a visitors from a foreign country, you can show your EU Digital COVID Certificate (EU DCC). The DCC is mandatory for everyone aged 13 and over to visit our museum or to travel with our steam train. Please bring also your passport or identity card.

If you don’t have a DCC or you are not eligible to acquire a DCC, you can schedule a test at ‘Testen voor Toegang’ via https://www.testenvoortoegang.org/ (English version available). If you visit our museumstoomdepot choose as activity ‘9 Other’ and fill in the date and time when you want to visit us. Round the time up to the nearest quarter. If you want to travel with our steam train choose as activity ‘5 Event (e.g. festival)’ and fill in the date and departure time of our train at the train station where you want to board our train. Round the time up to the nearest quarter.

When the test is negative, a retrieval code will be sent to you by e-mail. Enter the retrieval code on this webpage: https://coronacheck.nl/en/print/testuitslag-ophalen and print your coronatoegangsbewijs or download the Dutch CoronaCheck app and enter the retrieval code in the app. The app will generate a QR code which is your ‘coronatoegangsbewijs’. Make sure you choose the QR code which says ‘The Netherlands’ or ‘Nederland’. If you face any issues with the CoronaCheck-app, please contact the CoronaCheck helpdesk via 0800-1421 (free, Monday – Sunday 08:00 – 20:00).

If you don’t have an e-mail address or face any other problems regarding ‘Testen voor Toegang’ please contact the Testen voor Toegang helpdesk via 088-777 08 09 (Monday – Sunday 08:00 – 20:00).

Hygiene rules for a safe visit

To keep a safe environment for visitors, passangers and staff members we ask you kindly to comply with the basic rules.

  • Wash your hands thoroughly and regularly.
  • Stay 1.5 metres away from other people.
  • If you have symptoms, stay at home and get tested as soon as possible.
  • Ensure a good flow of fresh air.

Toilets are available in the museum and the train. There is disinfectant available at the toilets with which you can disinfect your hands. Our staff regularly cleans the toilets.

At the moment we check your DCC make sure you have your smartphone turned on with the QR code visible. Or, if you have a printed DCC, fold open your sheet and show the QR code. You also open your passport or keep your identity card ready. Our staff members do not need to take over or touch your phone and papers.

Additional rules on the train station and inside the train

  • Comply with the rules at the station of NS. Read the measures on https://www.ns.nl/en/featured/corona/measures-at-the-station.html.
  • Board one by one and keep distance to fellow passengers.
  • Only walk through the aisles when you board the train, leave the train or need to visit the toilet.
  • You are allowed to stay at the windows in the aisles in your carriage. When someone wants to pass you, please leave the aisle and return to your seat.

Problems with your DCC?

If the QR code on your phone does not show up or cannot be scanned or if there are any other problems related to the DCC you can try the following actions.

  1. Check whether the time on your phone is set correctly. Enable automatic configuration of date and time. Set the time zone to ‘Amsterdam’.
  2. Connect to the Internet. Enable Wi-Fi or mobile data.
  3. Close and restart the app. Let our staff scan your QR code again.
  4. If all other options don’t resolve the problem, please contact the issuer of your EU DCC.