Ten slotte is de SSN in het bezit van een Mitropa-restauratierijtuig. Dit uit 1984 daterende rijtuig is afkomstig uit de voormalige DDR, waar het dienst deed in de treinen van de toenmalige Deutsche Reichsbahn. Het rijtuig was ondanks haar zeer jonge leeftijd na de ëënwording van Duitsland overcompleet en kon door de SSN in 1994 worden overgenomen. De exploitatie was destijds in handen van Mitropa, in de DDR-tijd een staatsbedrijf. Hoewel het huidige cateringbedrijf Mitropa niets meer met de exploitatie van dit rijtuig te maken heeft, heeft de SSN toestemming gekregen de naam Mitropa op het rijtuig te laten staan. Een zeer gewaardeerd gebaar waardoor de authentieke status van het rijtuig bewaard is gebleven. Het rijtuig, dat plaats biedt aan 40 reizigers, is voorzien van een moderne inrichting die alle denkbare cateringdiensten mogelijk maakt, variërend van een broodje hamburger tot luxe maaltijden.
Technische gegevens:
UIC: | 51 84 88 80 217-5 | 56 80 85 92 252-0 |
Naam: | Mitropa | Kakadu |
Bedrijfsvaardig: | ja | nee |
Functie: | restauratierijtuig | restauratierijtuig |
Type: | WRm 130.1 | ARmh 217 |
Zitplaatsen: | 40 | … |
Asindeling: | 2’2′ | 2’2′ |
Bouwjaar: | 1984 | 1969 |
Fabrikant: | Waggonbau Bautzen | Wegmann & Co. |
Fabrieksnummer: | … | … |
Massa: | … | … |
Lengte over buffers: | … | 27.5 m |
Maximum asdruk: | … | … |
Maximum snelheid: | 160 km/h | … |