Revisie 41 105

Een nieuw jaar, een nieuwe update.

Na terugkomst van onze 41 105 zijn lok en tender gescheiden. Het lok deel staat nu opgeborgen in de rijtuigloods. De tender is in de hoofdloods geplaatst en wordt nu aangepakt. Eerst zijn er meerdere onderdelen gedemonteerd. Baanruimers, traptredes, handgrepen en leidingen zijn losgemaakt. Deze worden schoongemaakt of gestraald en daarna geverfd. Daarna opgeslagen in de magazijnwagens op het terrein. Zo zijn de onderdelen straks klaar voor montage.

De volgende klus was het uithijsen van de oliebak. Nadat we ervan overtuigd waren dat alle verbindingen los waren is met kettingtakels de oliebak uit de tender gehesen. Zij staat nu op een platte wagen onder zeil en zal in een later stadium aangepakt worden. Wat over blijft is eigenlijk een tender voor kolenstook.

De werkzaamheden die toen volgden waren voornamelijk voorbereidend. De slingerschotten in de waterbak zijn ingemeten en worden op tekening gezet. Zo kunnen we straks nieuwe platen bestellen om de slechte slingerschotten (of delen ervan) te vervangen. Ook is er een deel van de schepplaat weg gesneden om zo makkelijker in de waterbak te kunnen komen. Dit gedeelte was al door ons aangewezen om te worden vervangen vanwege de vele reparatie plekken en overlappende delen, welke nu in het geheel worden aangepakt. Ook is de tender nog maar een keer op de wasplaats gereden om de trekkast schoon te spuiten met de hogedrukreiniger. Als de tender éénmaal op nood draaistellen staat willen we geen wissels of bochten berijden en wordt de wasplaats onbereikbaar. Het resultaat van de wasbeurt is dat er veel rode delen zichtbaar zijn geworden.

Een volgend hoogte punt ( letterlijk) was het heffen van de tender. Met onze hefbokken hebben we de tender van haar draaistellen gelicht.

Deze draaistellen zijn gelijk naar de wasplaats geduwd en gewassen. Ook hier kwam de rode verf weer tevoorschijn. En het werkt erg prettig om straks niet gelijk allemaal vette onderdelen te moeten vast pakken. Onder de tender zijn een set werkplaatsdraaistellen geplaatst. Hierdoor is de onderkant van de tender goed (beter) toegankelijk. Het is ons opgevallen dat de onderkant er redelijk schoon uitziet.

 

 

Direct zijn we gestart met de revisie en inspectie van de remwerkdelen onder de tender. Zo zijn de luchtvaten gedemonteerd en ter inspectie naar de werktafels verhuisd. De remcilinders zijn opengemaakt en nagekeken. Zo zijn we in één keer een flinke voortgang aan het maken.

De eerste indruk die we nu hebben gekregen, is dat er in de tachtiger jaren goed werk is geleverd door de toenmalige medewerkers en dat het remwerk met zijn pen en bus verbindingen er goed uitziet. Het grote werk gaat waarschijnlijk in de waterbak zitten.