Met excuses dat het even geduurd heeft voor deze update. Maar gelukkig kan ik u vertellen dat er weer het nodige is gebeurd.
De financiën voor dit project groeit. Naast de twee eerder genoemde fondsen hebben we drie positieve reacties mogen ontvangen. Als eerste kwam er een reactie van het G. Ph. Verhagen-Stichting. Zij ondersteunen ons project. Niet veel later meldde zich de Erasmusstichting. Ook van hen kwam een royale toezegging. En als laatste ( op dit moment) kwam de stichting Elise Mathilde Fonds in de lucht. Ook van deze stichting kwam een mooie toezegging. Wij zijn erg dankbaar voor de toegezegde bedragen en het helpt ons een eind op weg. Op dit moment hebben we nog een paar aanvragen uitstaan en wachten rustig af op de antwoorden op onze verzoeken.
De actie onder onze donateurs en andere belangstellenden loopt ook goed. We komen goed op stoom, zeg maar. Zo hebben we onze actie bekend gemaakt in ons blad de stoomtractie, onze nieuwsbrief, sociaal media kanalen en een flyer in de laatste stoomtractie. Ook werden wij verblijd met een artikel in de Railmagazine. Allemaal om aandacht te vragen voor de aanstaande revisie. Vooral de snelheid en de gulheid van giften overtreft op dit moment onze verwachtingen. Daarvoor onze dank voor alle bijdrages. Wellicht heeft u al een blik geworpen om onze financiële manometer, maar de meter loopt op en staat nu net over de helft. We zijn dus tevreden met hoe het nu loopt, maar we hebben nog even te gaan.
Dan nu even naar de 41 105 zelf. De locomotief is uit haar hoekje gehaald en de tender heeft afgelopen dagen onder stoom gestaan ( met stoom van de 01 1075). Hierdoor konden we de laatste restanten bunkerolie verwarmen en vloeibaar maken. Op onze weer gekeurde milieuplaat op spoor 3 kon nu de firma Maritime Shipcleaning Rotterdam BV de olietank leegzuigen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het reinigen van scheepsoliebunkerruimtes. Ik denk dat de olietank van de 41 105 maar een kleine ruimte voor hun was. De olie die zich nog in de 41-er bevond, was van de jaren 90 en bevatte nog ingrediënten die tegenwoordig niet meer toelaatbaar zijn. De firma Maritime Shipcleaning Rotterdam BV zorgt voor een correcte afvoer van deze olie voor ons, gedocumenteerd en al. Tevens hebben ze een paar dagen later nog een reiniging uitgevoerd in de tank, zodat alles “mooi” schoon is. En dat voor een prijs waarop we een stevige korting hebben gekregen. Zo heeft de firma Maritime Shipcleaning Rotterdam BV bijgedragen aan de revisie van lok 41 105. Waarvoor onze dank. Wij gaan nu verder met de planning voor de revisie van de tender, welke als eerste aangepakt gaat worden.