Locomotieven

Sinds oktober 1998 is de SSN de trotse eigenaar van een prachtig onderkomen in Rotterdam, aan de rand van het NS-emplacement Rotterdam Noord Goederen. De in klassieke stijl gebouwde locomotievenloods biedt ons een uitstekend geoutilleerd onderkomen. Op de 5 in de loods aanwezige sporen vinden niet alleen onze locomotieven onderdak, maar hebben wij tevens de beschikking over een 2-tal inspectieputten. Verder heeft de loods een apart onderkomen voor onze medewerkers alsmede voldoende faciliteiten voor het ontvangen van bezoekers.

Het in stand houden en restaureren van stoomlocomotieven is tijdrovend en vergt de nodige vakkennis en vaardigheden. Bovendien is hiervoor een niet geringe hoeveelheid gereedschappen en hulpmiddelen noodzakelijk. In de loop der jaren heeft de SSN dan ook een aanzienlijke hoeveelheid metaalbewerkingsmachines zoals draai- en freesbanken, (kolom)boormachines etc. weten te verzamelen.

In de afgelopen jaren heeft de SSN veel ervaring opgedaan op dit gebied en is heel veel aandacht besteed aan het restaureren van 2e hands machines en gereedschappen. Hierdoor zijn we thans in staat om ook ingewikkelde revisies volledig in eigen beheer uit te voeren. Met 4 elektrisch aangedreven hefbokken kan zelfs de 01 1075 op een zodanige hoogte worden gebracht dat we de assen er onderuit kunnen rollen.

Het stoomdepot