Let op: zaterdag 20 oktober zijn wij gesloten in verband met SSN Rijn Expres

Een blik in de werkplaats
Gemaakt door: R.C. Grootveld

De loods van het SSN Museumstoomdepot
Gemaakt door: A.S. Schoonewille

De expositieruimte
Gemaakt door: R.C. Grootveld

Een blik op de SSN-winkel bij de ingang
Gemaakt door: P.H. Breedijk

De loods met locs.
Gemaakt door: J.A. Roesen

De SSN-ers vind je vaak buiten bij mooi weer.
Gemaakt door: J.A. Roesen

De loods van het SSN Museumstoomdepot.
Gemaakt door: A.S. Schoonewille

De SSN-winkel
Gemaakt door: P.H. Breedijk

Sinds oktober 1998 is de SSN de trotse eigenaar van een prachtig onderkomen in Rotterdam, aan de rand van het NS-emplacement Rotterdam Noord Goederen. De in klassieke stijl gebouwde locomotievenloods biedt ons een uitstekend geoutilleerd onderkomen. Op de 5 in de loods aanwezige sporen vinden niet alleen onze locomotieven onderdak, maar hebben wij tevens de beschikking over een 2-tal inspectieputten. Verder heeft de loods een apart onderkomen voor onze medewerkers alsmede voldoende faciliteiten voor het ontvangen van bezoekers.

Het in stand houden en restaureren van stoomlocomotieven is tijdrovend en vergt de nodige vakkennis en vaardigheden. Bovendien is hiervoor een niet geringe hoeveelheid gereedschappen en hulpmiddelen noodzakelijk. In de loop der jaren heeft de SSN dan ook een aanzienlijke hoeveelheid metaalbewerkingsmachines zoals draai- en freesbanken, (kolom)boormachines etc. weten te verzamelen.

In de afgelopen jaren heeft de SSN veel ervaring opgedaan op dit gebied en is heel veel aandacht besteed aan het restaureren van 2e hands machines en gereedschappen. Hierdoor zijn we thans in staat om ook ingewikkelde revisies volledig in eigen beheer uit te voeren. Met 4 elektrisch aangedreven hefbokken kan zelfs de 01 1075 op een zodanige hoogte worden gebracht dat we de assen er onderuit kunnen rollen.

Verder hebben we diverse lasapparatuur tot onze beschikking alsmede een ruime sortering pneumatisch gereedschap. Een gedoneerde maar volledig gereviseerde compressor levert de noodzakelijke lucht.
Tot de onderdelenvoorraad behoren o.a. lucht- en voedingspompen, generatoren, injecteurs, roosterstaven e.d.; onderdelen die heden ten dage slechts tegen extreem hoge kosten vervaardigd kunnen worden maar die de SSN op tijd heeft kunnen overnemen van de DB.

Op het buitenterrein vind u een met betonwanden uitgevoerde bunker voor de opslag van kolen, hout (voor het opstoken) en asresten. Een waterkolom completeert het geheel.

Rondleidingen
Onder begeleiding van een SSN-medewerker kunt u een rondleiding maken door de werkplaats en over het buitenterrein.
Hij/zij vertelt daarbij alle in's en out's over de SSN, haar geschiedenis en activiteiten en natuurlijk de collectie.

De rondleidingen worden uitsluitend op zaterdagen gegeven en starten om 14:00.
Buiten de reguliere entreeprijs vragen wij hiervoor € 1,50 pp.

In de SSN winkel vindt u een keur aan artikelen, informatief, als aandenken of gewoon om cadeau te geven. Van dvd's tot posters, van spellen
tot kleding. Teveel om op te noemen. Ook voor kinderen is er van alles te vinden.

Snuffel eens rond! Door uw aankopen steunt u ook nog eens ons museum.

U kunt bij ons ook een heerlijk kopje koffie of thee drinken. Zelfs een blikje fris of een ijsje behoren tot de mogelijkheden.

TOT ZIENS BIJ ONS IN DE WINKEL!