SSN Buurtspoorweg Expres

Trekkracht van de SSN Buurtspoorweg Expres: locomotief 23 023!

Rotterdam Centraal, zaterdagmorgen 9 november… terwijl de stad langzaam wakker wordt en in het nabijgelegen Blijdorp de eerste tropische vogels al weer vrolijk aan het fluiten zijn, klinkt er in de verte nog een fluit.. Door de ‘boog bij Blijdorp’ komt ze aangereden: locomotief 23 023 normaal gehuisvest in het stoomdepot Rotterdam komt vandaag weer tot leven! Een dag eerder is ze al helemaal nagelopen, afgesmeerd en gepoetst voor deze bijzondere rit!

Zodra de als nieuw glimmende gigant uit vervlogen tijden al knarsend en stomend tot stilstand is gekomen onder de kap, zwaaien de deuren open en de conducteur en deurwachten heten u welkom bij deze bijzondere rit: de SSN Buurtspoorweg Expres! Deze trein bestaat uit een machtige stoomlocomotief uit de jaren vijftig, luxe rijtuigen uit de jaren dertig , ons Mitropa restauratierijtuig en onze Duitse sneltreinrijtuigen!

Deze rit voert ons vandaag naar de Museum Buurtspoorweg te Haaksbergen, een bijzondere bestemming die voor de eerste keer wordt aangedaan door de Stoom Stichting Nederland!

Deze lokaalspoorlijn tussen de stations Haaksbergen en Boekelo ademt een sfeer van lang vervlogen tijden, met historische telegraafpalen langs de lijn, authentieke stations en het prachtige Overijsselse landschap….

Terug in de tijd tussen Haaksbergen en Boekelo!

De conducteur fluit, heft zijn spiegelei en geeft het vertreksein! Terwijl de locomotief al sissend en stomend tot leven komt en de trein het station uitrijdt worden de net ingestapte reizigers al bediend door de minibar: de geur van verse koffie trekt door de trein!

Voorzien worden van koffie en thee terwijl u geniet van het prachtige herfstlandschap!

Na het spectaculaire beklimmen van de brug bij Gouda rolt de trein het station binnen waar de reizigers al staan te wachten. Zodra deze zijn ingestapt fluit de conducteur weer en met een vrolijk stampende locomotief vertrekken we naar de volgende stop: Amersfoort!
Even later passeren wij met stoomtreinvaart het prachtige NS station Woerden met zijn markante loopbrug en gaan daarna bij Harmelen linksaf…

Na Breukelen, Abcoude rijden we Noord Holland binnen om dan snel bij Diemen rechtsaf te gaan, onze bestemming ligt tenslotte in het oosten van het land!

Over een stukje Rhijnspoorweg rijden we naar Amersfoort daar stappen de laatste reizigers in, de machinist zet weer aan en we spoeden ons via Apeldoorn, Dickensstad Deventer naar Hengelo! Het eindpunt van de trein..

In Hengelo staan er bussen gereed waarmee we naar Haaksbergen rijden, daar is het depot van de Museum Buurt Spoorweg gevestigd en zodra u daar het stationsgebouw binnenloopt ervaart u de sfeer van weleer!

Langs het perron staat een trein gereed voor een middag vullend verrassingsprogramma met meerdere stoomlocomotieven en treinen. Met genoeg mogelijkheden voor de fotografen onder ons, maar ook voor de reizigers die een dagje mee willen maken hoe het er vroeger naar toe gingen op de lokaalspoorwegen in ons land.

In dit jaargetijde laat de natuur zich van zijn mooiste kant zien!

Aan het einde van de middag staan de bussen weer gereed om ons terug te brengen naar station Hengelo. Daar is ondertussen de locomotief voorzien van verse kolen en water en staat te trappelen om weer naar huis te gaan!

De terugweg gaat via een andere route dan de heenreis, na het vertrek te Hengelo rijden we door naar Deventer, vanaf daar rijden we over de IJssellijn naar Utrecht Centraal waar reizigers uit kunnen stappen. Na deze korte stop vervolgen we onze weg terug naar Zuid-Holland om Gouda en Rotterdam Centraal weer aan te doen.

De instapplaatsen voor de heenrit zijn: Rotterdam Centraal, Gouda en Amersfoort.

De uitstapplaatsen voor de terugrit zijn: Utrecht Centraal, Gouda, en Rotterdam Centraal.

Het tarief voor deze bijzondere reis naar één van de mooiste lokaalspoorlijnen van Nederland bedraagt slechts  €89 voor niet donateurs en €79 voor donateurs.

Let op! Er is bij de Museum Buurt Spoorweg slechts beperkt catering beschikbaar, in onze SSN trein is natuurlijk wel ons Mitropa restauratierijtuig aanwezig.
Kaarten zijn te koop in onze winkel: