De Hofpleintrein is na 75 jaar na een terugtocht van 585 kilometer terug in Rotterdam

Het is Stichting Hofpleintrein gelukt om na 75 jaar de wagen terug naar Rotterdam te brengen!

De wagen op 21 juni 2019 naast het Stoomdepot

In Klostermansfeld (Duitsland) stond tot 20 juni 2019 een origineel rijtuig van de Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). Deze wagen is in 1914 gebouwd en heeft tot ca. 1944 intensief over de Hofbogen gependeld tussen Rotterdam Hofplein, Den Haag, Scheveningen en Wassenaar. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het rijtuig naar Duitsland afgevoerd en daarna niet meer teruggekomen. De wagen werd als verloren beschouwd, totdat deze toevallig werd gespot door een oplettende treinliefhebber die hem vele jaren later tegenkwam op een rangeerterrein in voormalig Oost-Duitsland.

De stichting heeft dit rijtuig op 21 juni 2019 naar Rotterdam teruggebracht en zal het met hulp van vrijwilligers en scholieren gaan restaureren om ‘m vervolgens met een nieuwe functie weer op het dak van de Hofbogen plaatsen. Hiermee komt een mooi stukje vooroorlogs Rotterdam weer terug op zijn oorspronkelijke plek.

Op 4 juni 2019 zijn de samenwerkingsovereenkomsten getekend met de Stoom Stichting Nederland en LMC Voortgezet Onderwijs. Dit betekent stalling van de wagen én een groep enthousiaste leraren en leerlingen die zullen gaan meehelpen aan de restauratie!